Monday, January 08, 2007

Meditatie

Over meditatie zijn waarschijnlijk duizenden boeken geschreven en beschreven.
Het is niet mijn bedoeling om uit te leggen hoe je moet of kan leren mediteren maar wel de noodzaak.
En de noodzaak van het mediteren bestaat hierin dat het rust brengt.
Het geeft je geest en lichaam de kans om alle drukte van het dagelijkse leven effe te vergeten.
De geest is op vakantie.
Laten we even 3 veelgestelde vragen op een rij zetten.
Mijn antwoorden zijn persoonlijk en dienen enkel als leidraad.

1- Hoeveel keer per week mediteer je?
Als het maar even mogelijk is dagelijks soms meerdere keren per dag.
Soms durf ik wel eens om een paar dagen over te slaan wat ik mezelf dan heel kwalijk neem en waarvoor ik dan ook een prijs betaal.
In veel boeken staat gedrukt dat je een regelmaat moet creeren, ikzelf heb dat niet.
Ik mediteer wanneer het mij uitkomt.
Waar ik wel belang aan geef is de plaats, de omgeving de sfeer.
Je begrijpt dat het niet zo logisch is om in het midden van een autosnelweg te gaan mediteren.

2- Hoelang mediteer je?
Dit is heel persoonlijk, als ik kijk naar de zen-meditatie waar ze langere tijden aanhouden dan sta ik versteld.
Ik heb daar ook een grote bewondering voor.
Maar zelf geef ik de voorkeur aan korte sessies, 10 tot 15 minuten.
Behalve wanneer ik in Ladakh ben dan is 1 uur mediteren een fluitje van een cent.
Ik ga dan naar een van de vele kloosters, waar je van bovenop het dak een ongelooflijk uitzicht hebt. De stilte, de wind, de zon. Dejavu !
Gewoon zalig. ( Niet in het toeristen hoogseizoen, dan is er teveel volk)

3- Bestaat er goede en slechte meditatie?

Ik denk van niet.
Er is natuurlijk wel zoiets als een verkeerde manier van, maar dat is niet de vraag.
Meditatie betekend de natuurlijke toestand terug vinden.
Dus wanneer je niet mediteerd kom je daar zowiezo niet.

Wil je meer te weten komen over meditatie dan is er een heel goed boekje op de markt, genaamd ---Meditatie---Geschreven door Bokar Rimpoche en uitgegeven bij Kunchab.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Google


Get legal. Get OpenOffice.org
SLINC Queer Merchandise